Slévárna Linserka - Liberec
Dnešní Linserka je posledním zbytkem továrního areálu, založeného v roce 1858 Christianem Linserem, který do Liberce přišel z Tyrolska. Základem byl dům čp. 271-III, postavený soukeníkem Gottfriedem Tannerem, který v roce 1845 získal pozdně klasicistní podobu. Součástí továrny byly ještě zaniklé objekty čp. 270-III a 269-III, které vznikly na místě starší továrny na sukno.
Areál představoval poměrně složitý komplex budov, rozkládajících se kolem nepravidelného
dvora, který byl postupně
rozšiřován od 80. let 19.
století. Vedle projektanta
Adolfa Bürgera se na
realizaci podílela firma
Ferdinand & Gustav Miksch a stavitel Otto Miksch.
Podnik se zprvu orientoval na zařízení pro textilní průmysl, pivovary, ale
také na nastupující
motorismus. Továrna tak již od roku 1902 vyráběla motocykly Zeus a na přelomu
roku 1905 a 1906 vytvořila dokonce prototyp vlastního automobilu, prvního
čtyřválce na území monarchie.
Linser svůj vůz vystavoval
také na Výstavě českých Němců, pořádané v Liberci roku 1906. Zde s
největší pravděpodobností také zaujala dalšího průkopníka motorismu, Theodora
Liebiga, jemuž resp. nově založené automobilce RAF, posléze Linser postoupil
výrobu automobilů. První automobily RAF se vyráběly právě v
areálu Linserovy slévárny. Následně již podnik sloužil „pouze“ k výrobě
komponentů pro vozidla RAF.
Etapu dokumentuje poslední
stojící budova celého komplexu, pozdně secesní třípodlažní slévárna. V roce
1926 získalo areál do svého majetku město, které zde zřídilo městské garáže. Dům čp. 269 byl s ohledem na dlouhodobou neúdržbu demolován v
roce 1978. Zbytek areálu pak využíval jako sklad a dílny liberecký
Stavokombinát, přičemž objekt čp. 270 zanikl v roce 1998.