Tisková zpráva 11.2.2015 - financování obnovy památek v dalším období
Výbor Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska, který zastupuje 204 měst a obcí s více než 3 miliony obyvatel, je velmi znepokojen situací v dotační politice nemovitých kulturních památek.
V plánovacím období EU 2007 – 2013 bylo možné podpořit památky ve venkovských obcích z Programu rozvoje venkova, nové využití památkových objektů ve městech bylo podpořeno z regionálních operačních programů a nejvýznamnější památkové areály evropského významu získávaly podporu z IOP. Státu to umožnilo šetřit vlastní výdaje a tak alokace na národní programy na podporu památek klesly na svá historická minima.
Od loňského roku se situace radikálně změnila. V tomto plánovacím období nezískají venkovské obce z PRV nic a Integrovaný operační program IROP má podporovat pouze památky UNESCO, Národní kulturní památky a velká muzea a galerie. Zcela je tak pominut velký plošný rozvojový potenciál více než 40 000 nemovitých kulturních památek.
Nemá–li se vracet Česká republika v památkové péči k modelu z dob reálného socialismu – opravovat jen nejvýznamnější památky jako výkladní skříně a ostatní ponechat svému osudu – je nutné zvýšit podporu památek z národních zdrojů. Je nutné posílit programy podpory památek v gesci Ministerstva kultury ČR a Ministerstva pro místní rozvoj ČR.
Objem finančních prostředků v Programu regenerace MPR a MPZ
Rok | Objem fin. prostředků | Počet památek, na něž | Celkové náklady |
1993 | 80 mil. | 136 | * |
1994 | 275 mil. | 449 | 723 mil. |
1995 | 300 mil. | 570 | 773 mil. |
1996 | 350 mil. | 724 | 841,112 mil. |
1997 | 350 mil.(po restrikcích 292,5 mil.) | 734 | 868,191 mil. |
1998 | 320 mil. | 696 | 868,286 mil. |
1999 | 302,419 mil.(po restrikcích 302,4 mil.) | 845 | 789,537 mil. |
2000 | 245 mil. | 637 | 716,250 mil. |
2001 | 300 mil. | 748 | 767,162 mil. |
2002 | 240 mil. | 714 | 643,950 mil. |
2003 | 175 mil. | 627 | 621 mil. |
2004 | 235 mil. | 879 | 742,302 mil. |
2005 | 160 mil. | 715 | 393,071 mil. |
2006 | 160 mil. | 742 | 417,328 mil. |
2007 | 161,5 mil. | 712 | 444,428 mil. |
2008 | 144 mil. | 674 | 428,314 mil. |
2009 | 150 mil. | 618 | 368,156 mil. |
2010 | 113,498 mil. | 555 | 285,522 mil. |
2011 | 137 mil. | 621 | 318,550 mil. |
2012 | 137 mil. | 611 | 303,159 mil. |
2013 | 100 mil. | 577 | 247,569 mil. |
2014 | 140 mil. | ||
CELKEM | 4 377 917 00 | 13 584 | 11 559 887 000 |
Sdružení historických sídel požaduje navýšení tohoto dotačního titulu.
Města a obce konstatují, že existuje vysoká efektivita státních dotací do obnovy památek.
- Každá dotace do obnovy památek např. formou Programu regenerace MPR a MPZ vyvolá další spolufinancování ze strany měst a dalších vlastníků památek. Vložená dotace se plně vrátí státu zpět formou DPH a odvodů sociálního a zdravotního pojištění a daně ze mzdy zaměstnanců firem, provádějících obnovu památek. Je to z toho důvodu, že u památek tvoří náklady na pracovní sílu mnohem vyšší procento než u ostatních staveb.
- Města a obce požadují zvýšení prostředků na Program regenerace MPR a MPZ i na ostatní programy v gesci ministerstva kultury. Na základě ekonomické analýzy a dle stanoviska ekonomů tím dojde k podpoře zaměstnanosti i k podpoře růstu HDP. Jedna koruna dotace do obnovy památek se projeví růstem HDP ve výši přibližně 2,5 Kč.
- Optimální dotace na Program regenerace je 500 mil. Kč.
Investice do památek nesmí být chápána veřejností a politickou reprezentací pouze jako „zachování minulosti“ či nějaké břímě. Právě kulturní dědictví jako materiální základ národní kulturní tradice představuje nenahraditelný základ uchování národní kulturní identity a prvořadým národním zájmem musí být zhodnocování tohoto kulturního kapitálu.
Je třeba si uvědomit i přímou vazbu na ekonomiku: kulturní dědictví je významným nástrojem sociálně – ekonomického rozvoje naší společnosti – především související služby a turistický ruch, a to jak na úrovni jedné konkrétní památky, daného města, regionu tak celého státu. Zachovalá památka či území pozvedá celkovou image města nebo místa, zvyšuje jeho kulturní kapitál a může se stát jedním z pozitivních faktorů při rozhodování investora o vstupu do města či oblasti. Dále posiluje i sebevědomí dané komunity.
Je povinností nás všech zajistit kontinuitu péče o památky, jejíž principy by nám mohly závidět leckteré další evropské země.